روزنگار
روزنگار
روز پنجشنبه مورخ:
۰۵ اسفند ۱۳۹۵[ه.ش]
26 جمادی الاول 1438[ه.ق]
2017 Feb 22[میلادی]

پایگاه خبری تحلیلی مشهدسر - کد : 65107 مورخ:[1395-02-27 00:22:01] چاپ

یادداشت اختصاصی مشهدسر به بهانه 27 اردیبهشت روزی ملی ارتباطات و روابط عمومی
اهمیت هنر هشتم در مدیریت افکار عمومی/ نیاز کشور به روابط عمومی‌های مولد

اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات دوچندان شده است. روابط عمومی‌ها باید مولد باشند تا دانش‌بنیان بودن آنها به منصه ظهور برسد.

اهمیت هنر هشتم در مدیریت افکار عمومی/ نیاز کشور به روابط عمومی‌های مولد

به گزارش مشهدسر- محمدحسین احسانیان: سال‌ها تلاش و پیگیری دست‌اندرکاران جامعه روابط عمومی ایران به ثمر نشست و این جامعه را صاحب روز ملی کرد. 27 اردیبهشت ماه روزی که درسطح جهانی نیز به عنوان روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است، در کشور ما به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات تعیین گردید. این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را به عنوان هنر هشتم مرور کنیم.

حتما این حکایت پندآموز را شنیده‌اید که روزی شخصی وارد روستایی شد و وقتی از قبرستانش گذر می‌کرد، با تعجب مشاهده کرد که سن و سال همه در خاک آرمیدگان، کوتاه و کم بوده است. از کدخدای ده علت مرگ و میر فراوان افراد کم سن و سال روستا را می‌پرسد و کدخدا هم در پاسخ می‌گوید که اینجا رسم است هرکس به اندازه علم‌آموزی و جد و جهد برای افزایش دانایی و آگاهی، سن و سالش تعیین می‌شود. این حکایت پندآموز و استعاره‌ای، به گونه‌ای دیگر در دنیای امروز ما نمود دارد. عمر و توانمندی و روی پا بودن گروه‌ها و جوامع و ملت‌ها، با میزان دانش و فناوری و نوآوری‌های علمی‌شان ارتباط مستقیم دارد. هر کدام که توشه‌اش پربارتر است، ماندگاری‌اش را قانون روزگار مهر تمدید می‌زند.

«ارتباط» نیز در شرایط امروز که دارد حرف اول را می‌زند و قوی‌تر از هر سلاح و ادوات قدرت‌نمایی دیگری عمل می‌کند، همواره در حال روزآمدی، تازگی و تکثر است. «روابط عمومی»ها نهادهایی هستند که ارتباط‌ها را سیستماتیک و قانونمند شکل می‌دهند. رخدادها را پرورش می‌دهند و به بلوغ می‌رسانند. در حقیقت روابط عمومی‌ها دماسنجی هستند در تعامل‌سازمانی با وضعیت جامعه و مخاطبانش.

اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده است. به گونه‌ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت‌های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آنها وابسته است.

روابط عمومی مدون و برنامه‌ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است و به عنوان اصلی‌ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند، به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می‌تواند به صورت نظام‌مند، برنامه‌ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.

روابط عمومی‌ها باید مولد باشند. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سخنرانی آغاز سال 85 در مشهد مقدس فرمودند: «تولید یعنی چه؟ مقصودم فقط تولید کالا نیست. تولید در یک گستره وسیع باید شعار ملّت باشد. تولید کار، تولید علم، تولید فنآوری، تولید ثروت، تولید معرفت، تولید فرصت، تولید عزّت و منزلت، تولید کالا و تولید انسان‌های کارآمد؛ اینها همه تولید است. رمز سعادت ملّت ما در این است که در این گستره وسیع، هم دولت و هم ملّت بر این تولید همت بگماریم. این تأمین کننده امنیت ملّی و اقتدار و پیشرفت کشور است. این یک جهاد است.» پس روابط عمومی‌ها نیز باید به دنبال «تولید» باشند. تولید رابطه، تولید آگاهی، تولید اعتبار و تولید اعتماد. در این شرایط است که دانش بنیان بودن روابط عمومی‌ها به منصه ظهور می‌رسد و از قافله تندرو عالم، غافل و عقب افتاده نخواهند بود.

شکی نیست در جامعه‎ای که ارتباطات، در آن منطقی، درست و هدفمند باشد، همه چیز به نفع تک تک افراد به پیش خواهد رفت و علم و دانش سایه‌اش را بر همه چیز یکسان و استوار خواهد کرد. آنگاه می‌توانیم بگوییم که براساس همان حکایت قدیمی، عمر مردمان دانش‌بنیان ما، دراز خواهد بود.

روز ملی روابط عمومی و ارتباطات را به همه تلاشگران و دغدغه‌مندان این عرصه تبریک می‌گویم.

© 1394 پایگاه خبری تحلیلی مشهدسر . تمامی حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.